Onafhankelijke Cliëntondersteuning



Heb je hulp, zorg of ondersteuning nodig en weet je niet goed hoe je dit moet regelen? Of loop je hierin vast? Dan kun je vragen om Onafhankelijke Cliëntondersteuning!



Wat is Onafhankelijke Cliëntondersteuning?

Als je hulp, zorg of ondersteuning zoekt, kan het fijn zijn als iemand met je meedenkt. Dit kan iemand zijn die je goed kent, maar je kan ook vragen om Onafhankelijke Cliëntondersteuning. Onafhankelijke Cliëntondersteuners zijn er voor jou. Ze kijken met jou welke hulp nodig is en kunnen helpen bij het regelen van deze hulp. Ze nemen geen beslissingen over jouw vraag en bieden geen hulpverlening. Hierdoor kunnen ze je ondersteunen, zonder vooraf een mening te hebben over jouw situatie. Ze kunnen je helpen als je vragen hebt over zorg, hulp of ondersteuning, onderwijs, welzijn, wonen, werk of inkomen.

Wat kun je verwachten?


Onafhankelijke Cliëntondersteuners kunnen op verschillende manieren helpen. Vaak ben je al geholpen als iemand naar je luistert en met je meedenkt. Of kun je met informatie en advies zelf weer verder. Soms is er meer nodig, ook hierbij kan de Onafhankelijke Cliëntondersteuner je helpen. Om je goed te kunnen helpen, zal de Onafhankelijke Cliëntondersteuner je eerst vragen om je verhaal te vertellen. Daarna bespreek je de vragen die je hebt en wordt er gekeken welke hulp nodig is. Een Onafhankelijke Cliëntondersteuner kan je bijvoorbeeld ondersteunen bij:

  • Helpen uitzoeken welke ondersteuning het best passend is en vervolgstappen nemen en/of verwijzen.
  • Aanvragen van (her)indicaties en (her)beschikkingen.
  • Ondersteunen bij gesprekken met instanties (rondom zorg).
  • Bijstellen en evalueren van hulp of zorg.
  • Het vinden van een aanbieder voor passende hulp.
  • Bemiddeling indien hulp of zorg niet naar verwachting  wordt geleverd.
  • Bijdragen aan het herstellen van vertrouwensrelaties.
  • Ondersteuning bij klachten, geschillen, bezwaar en beroep rondom zorg.

Wat kun je vragen?

Onafhankelijke Cliëntondersteuners kunnen je helpen bij het regelen van hulp. Bijvoorbeeld door je uit te leggen waar je moet zijn of door je te helpen bij het invullen van formulieren of door mee te gaan naar een gesprek. Voorbeelden van vragen die je kunt stellen zijn:

  • Ik heb thuiszorg nodig, waar kan ik dat regelen?
  • Welke hulp past het beste binnen ons gezin?
  • Kan ik hulp krijgen bij het aanvragen van een indicatie of beschikking?
  • Ik heb woonbegeleiding nodig, waar moet ik dit aanvragen?
  • Ik heb een keukentafelgesprek, kan iemand dit gesprek met mij voorbereiden?
  • Ik kom er niet uit mijn met mijn huidige zorgaanbieder, kan iemand mij hierbij helpen?

Voor wie?

Onafhankelijke Cliëntondersteuning is er voor elke inwoner van de gemeente Stadskanaal. De hulp die zij bieden is gratis.

Wet langdurige zorg (Wlz) indicatie

Heb je een Wet langdurige zorg (Wlz) indicatie dan kun je voor Onafhankelijke Cliëntondersteuning terecht bij stichting MEE Groningen, Zorgbelang, Stichting Clionn Partisipaasje en Thuis in cliëntondersteuning.

Meer informatie

Heb je nog vragen over Onafhankelijke Cliëntondersteuning of wil je je aanmelden? Dan kun je contact opnemen met stichting Welstad. Wij zijn op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op telefoonnummer (0599) 635 999. Of mail naar info@welstad.nl.